gfhs logotype c

What a remarkable school!

Föreläsare och studerande om Storyutbildningen.....

 

“I’ve taught and visited in many places, and was completely delighted by this unique little gem of a screenwriting school in Gotland, Sweden.

I found the students to be among the most well trained and dedicated as any I have met, anywhere. They are all passionate about their craft, and the two year curriculum prepares them well, offering up a lot of writing experience as well as a variety of perspectives on screenwriting. The students are neither all commercial in taste nor all artistic, but all mixing artistic and commercial sensibilities, each by his or her own personal recipe. Arvid Unsgaard has apparently created something that is unique in Sweden, and because it is in Sweden, unique everywhere else.”

-Danny Rubin, Screenwriter, most famous for Groundhog Day

 

“The outstanding screenwriting program at Storyutbildningen is a unique gift to both the students and the Swedish film and television industry. Having offered seminars there for more than three years, I am repeatedly impressed with the high caliber of instruction, the progress of the students, the strong individual support for each writer, and the professional approach taken by the entire program toward the participants and their craft. I strongly recommend Storyutbildningen to anyone serious about become a professional screenwriter in Sweden.”

-Michael Hauge, Hollywood Story Consultant, teacher, author for “How to write Screenplays that sells” & “How to pitch in 60 seconds”.

 

“The School in Gotland, Sweden provides an extraordinary environment for young screenwriters and filmmakers. Arvid Unsgaard and his colleagues have done a great job of developing homegrown talent there, and as an American screenwriter and instructor, I was inspired by the high level of imagination and craft the students demonstrated. Teaching storytelling and moviemaking in the beautiful countryside, not far from Bergman’s island, was one of the most fun experiences I’ve had in my many years in the industry.”

-Billy Mernit, Screenwriter, Story Analyst at Universal Studios, teacher at UCLA, Author for “Writing romantic comedy”

 

“Då Storyutbildningen erbjuder internationella lärare i toppklass kan jag utan tvekan säga att den är en av de bästa manusutbildningarna i Norden. Manus skriver man aldrig för sig själv utan för att engagera och beröra en publik. Det är detta eleverna lär sig här, samtidigt som de får odla sin unika röst. Som svensk manusförfattare är det jättekul att få vara Gästlärare och Mentor på en skola som lägger ribban på så hög nivå.”

-Soni Jörgensen, Screenwriter, Story consultant and teacher

 

“Having taught a course in comedy writing for the past several years, I cannot speak highly enough of the Storyutbilldningen screenwriting program. I’m consistently impressed with the dedication of the staff and the creativity and imagination of the students as they explore a wide variety of writing forms and formats, working one-on-one with some of the leading figures in screenwriting instruction.  If you are interested in writing professionally for the screen in Sweden, you can do no better than studying at Storyutbildningen.”

-Steve Kaplan, Hollywood Story Consultant, teacher, author for Hidden tools for comedy.

 

”Jag kom till Gotland ovetandes om både utbildningens egenskaper såväl som mina egna. Till min förskräckelse så sattes det igång direkt med att skriva och läsa upp för varandra. Nu när jag är klok och erfaren kan jag säga att detta var det absolut bästa som har hänt mig!

Storyutbildningen gör något som jag inte tror att många andra manusutbildningar gör. Istället för att dra till sig en viss nisch av manusaspiranter, så går man in med inställningen; Vi ska skriva manus som tar chanser.

Det var den största läran jag tog med mig därifrån och som sitter kvar hos mig än idag. Våga ta chanser. Vi fick snabbt lära oss att inte ha en idé som vi ska jobba på i fem år. Utan att ha så många idéer som möjligt. Och sedan arbeta fram något som inte har gjorts tidigare.

Med Arvid Unsgaard i spetsen, en kollega, jag säger kollega för att så kändes det efter första dagen. Vi var alla på samma nivå. Något som bidrar till en trygghet att berätta om sina idéer. Oavsett hur absurda eller färska dom är

Jag kan som sagt bara tala av egen erfarenhet, men efter två år på denna skola har jag; Optionerat en långfilm till en av Sveriges största producenter, jobbat på en TV-serie med samma bolag och fått kontakter på Universal. Men störst av allt: Jag vågar ta chanser.”

-Martin Hellstrand, f.d. studerande på Storyutbildningen, Frilansande manusförfattare

 

”Det finns ett fåtal manusutbildningar i Sverige, men Storyutbildningen skiljer sig lite från mängden i min uppfattning. Den beskrivs som en utbildning i “kommersiellt manusförfattande” vilket har mött mycket skepsis, men det är faktiskt den kommersiella biten som gör utbildningen så sjukt bra. Om man seriöst funderar på en karriär som manusförfattare så är det extremt värdefullt att få möta business-sidan av branschen redan i skolan så man inte bitch-slapas av den när man kommer ut i verkligheten. Don’t get me wrong, den konstnärliga delen av skrivandet är otroligt viktig, och den överses inte på något vis på Storyutbildningen, men man får även se den lite mer praktiska delen av hur man pitchar och säljer in ett manus och vad man kan tänka på redan i skriv-stadiet för att ditt manus ska ha en större chans att plockas upp av ett produktionsbolag.

En liten folkhögskola uppe i Fårösund ser kanske inte mycket ut för världen, men jag säger i all ärlighet att jag aldrig utvecklats så mycket så snabbt som under åren jag gick där. Arvid Unsgaard, som är ansvarig lärare, gör ett fantastiskt jobb med att knyta den galet stora mängd episka gästlärare till utbildningen.

  Jag har fått personlig guidning av stora manusförfattare och manusexperter från hela världen. När man valde en liten plutt-utbildning på Gotland trodde man inte att man skulle sitta där och diskutera sina egna idéer med människor som arbetat på stora Hollywood-produktioner, men så är det.

  Vill du arbeta med filmmanus och funderar på att ansöka till Storyutbildningen, så kan jag inte annat än säga - Ja. Gör det. Du kommer inte att ångra dig.”

-Camilla Beskow, f.d. studerande på Storyutbildningen, Frilansande manusförfattare